Psihologija boja u marketingu.

Znate li da kupci 90% mišljenja o proizvodu ili brandu kreiraju na temelju boja koje vide? Takvo rasuđivanje najčešće je podsvjesno, a odigrat će se u prvih 90 sekundi interakcije sa proizvodom. Upravo je zato psihologija boja jedan od faktora o kojem se treba razmišljati pri brendiranju.

Navodno impulsni kupci najviše kupuju proizvode crvene, narančaste, crne i kraljevsko plave boje, a oni sa određenim budžetom i planom kupovine najradije posežu za plavozelenim, ružičastim, svijetloplavim i tamnoplavim (navy blue) proizvodima. No, boja koju ćemo izabrati ovisi o proizvodu koji prodajemo i osjećaju koji želimo potaknuti.
Naime, svaka boja ima određeno značenje i emocije koje pobuđuje i predstavlja. Iako osobna preferencija, iskustva, odgoj, kulturne razlike i kontekst često mijenjaju učinak pojedinih boja na pojedinca, još uvijek postoje određena pravila koja se odnose na većinu ljudi.

Rezultati istraživanja pokazuju da odnos između marki i boja ovisi o percipiranoj prikladnosti boje koja se koristi za određenu robnu marku, odnosno „odgovara“ li odabrana boja proizvodu koji prodajemo.

 

Optimistična žuta i elegantna crna

Tako je, na primjer, zelena boja povezana sa relaksacijom, rastom, skladom, svježinom i sigurnošću te se kao takva često koristi kod ambalaže i oglašavanja ekoloških i zdravih proizvoda.

Plava boja povezana je sa spokojem, mirom i jasnoćom, ali i dominacijom i autoritetom. Plava je također pokazala da usporava otkucaje srca i disanje, tako da može biti dobra boja za pomoć u meditaciji ili opuštanju.

Crvena je povezana s energijom, strašću, opasnošću, snagom i odlučnošću. Potiče metabolizam, povećava brzinu disanja i povećava krvni tlak. Privlači pažnju više od bilo koje druge boje, a često označava i opasnost.

Narančasta je povezana s radošću i suncem, pa predstavlja entuzijazam, sreću, kreativnost, privlačnost i uspjeh. Koristi se za poticanje i stimuliranje.

Žuta boja je povezana s radošću, srećom, intelektom i energijom. Pobuđuje veselje, potiče mentalnu aktivnost i generira energiju.

Ljubičasta boja simbolizira moć, plemstvo, luksuz i ambiciju. Povezuje se s mudrošću, dostojanstvom, neovisnošću, kreativnošću i magijom.

Bijela je boja povezana sa svjetlom, dobrotom, čistoćom i nevinošću. Smatra se bojom savršenstva i znači sigurnost.

Crna se povezuje s moći, elegancijom i formalnošću, ali i često ima negativnu konotaciju. Simbol je nepoznatog, straha i tuge.

 

Opreznost i odmjerenost 

Kao što se iz opisa može vidjeti, boje često imaju potpuno suprotna značenja pa ih se mora koristiti oprezno. Učinak boje ovisi o njezinom tonu, ali i količini uporabe. Previše crvene boje potaknut će agresivnost, a kriva nijansa zelene izgledat će nezdravo i kao takva imati upravo suprotni učinak.
No, ako ste dovoljno hrabri, korištenje boje sa potpuno druge strane spektra od očekivanog može vas diferencirati od konkurencije dovoljno da vaš brand ostane zapamćen. Takva strategija česta je kod velikih i poznatih brandova koji si to mogu priuštiti, sjetite se samo Milke i njihove prepoznatljive ljubičaste ambalaže.

Nažalost, boje i njihov utjecaj na ljude nisu egzaktna znanost. Odabir boja ovisi o mnogo faktora, a ključ uspjeha odabira leži u pomnom istraživanju tržišta i konkurencije, dizajnera i marketinške agencije.

 

Kontakt

Adresa

Križna cesta 18, Zagreb

Ulica Andrije Peruča 10, Rijeka

Telefon

+385 91 5740752

Podijelite na društvenim mrežama

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn